Wszyscy wiemy, że są aminokwasy endogenne i egzogenne, że wpływają na regenerację, budowę masy, działają anabolicznie i antykatabolicznie. Nie będę Wam zatem kolejny raz prezentował koła. Przybliżę za to mechanizmy na planie których to wszystko się dzieje i pokażę kilka tematów oraz podziałów o których się nie mówi.

Aminokwasy kolagenogenne

Wszyscy wiemy czym jest kolagen. Panie dzięki niemu mają jędrne i ponętne ciało i dłużej wyglądają młodo. To jednak tylko efekty uboczne jego roli w organizmie. Kolagen stanowi rusztowanie dla dosłownie wszystkiego. Jest niejako fundamentem na którym organizm może budować swoją sprawność. Zapomnijcie o gęstości kości i minerałach. Jeśli nie będzie odpowiednio wykształconego szkieletu kolagenowego kości i tak się połamiecie. Zapomnijcie o masie mięśniowej, sile, regeneracji, braku kontuzji, niskim ciśnieniu krwi, prawidłowym funkcjonowaniu narządów, a co za tym idzie funkcjonowaniu całej naszej fizjologii, jeśli nie ma odpowiednich dostaw surowca do produkcji kolagenu.

Aby organizm mógł produkować kolagen bezpośrednio potrzebuje Proliny, Lizyny, Glicyny. Prolinę i Glicynę organizm wytwarza sam. Niestety każda obróbka termiczna podnosząca temperaturę pożywienia [głównie odzwierzęcego] powyżej 43 stopni skutkuje ich zniszczeniem. Stąd wokół tyle urazów, kontuzji, zmarszczek itd. Jeśli zatem nie uśmiecha Ci się picie surowych jajek i jedzenie swojego steka na surowo warto rozważyć suplementację.

Aminokwasy glukogenne

Tak, tak. Z aminokwasów organizm może wytwarzać cukier, tak niezbędny do pracy naszego mózgu. Mało tego, z aminokwasów mięśniowych może wytwarzać neuroprzekazniki. Wszystko w naszym organizmie jest perfekcyjnie zaplanowane dla naszego przetrwania. W naturze cukry są dość trudne do zdobycia, zatem gdy okres niedostatków żywieniowych się wydłuża, organizm rozkłada białka mięśniowe, aby pozyskać aminokwasy do produkcji i przenoszenia glukozy, utrzymania przekaźnictwa nerwowego. Tym samym również zmniejsza swoje zapotrzebowanie na energię, jako, ze tkanka mięśniowa jest wysoce
energochłonna. Alanina, argininia, aspargina, asparginian, cysteina, glicyna, glutamina, glutaminian, histydyna, izoleucyna, metionina, prolina, seryna, treonina, tryptofan, tyrozyna, walina. Dzięki nim możemy pracowac na wysokich obrotach bez dostarczania cukrów z zewnątrz.

Jak to działa w trakcie wysiłku? Sprawa dotyczy w zasadzie tylko aminokwasów rozgałęzionych. Przy niedostatku wolnych aminokwasów glukogennych i cukrów, aminokwasy są uwalniane z mięśni, rozkładane do stworzenia alaniny, która do wątroby, gdzie są zmieniane w glukozę. Glukoza następnie trafia do mięśni, zapewnia energię, a z jej resztek i kolejnych rozłożonych aminokwasów powstaje alanina i tak w kółko.
Nawet pomijając rozkład mięśni, to ten proces zajmuje czas i energię, którą możemy wykorzystać dla poprawienia wyniku sportowego. Jak widzimy zatem, suplementacja okołowysiłkowa, zwłaszcza przy długich wysiłkach i niedostatku kalorii [redukcja w sportach sylwetkowych, czy robienie wagi w sportach walki] może bardzo pomóc w osiągnięciu wymarzonego celu. Jeśli dołożymy do tego fakt, ze aminokwasy rozgałęzione konkurują w mózgu z usypiającym nas tryptofanem, przez co ich wysokie stężenie pomaga odsunąć zmęczenie i odmowę wysiłkową, to widzimy, że na najwyższym poziomie mogą stanowić
różnicę pomiędzy glorią zwycięstwa a sromotną porażką.

Aminokwasy niebiałkowe

Czyli te, nie budujące białek. Skoro nie budują nam bica, to po co właściwie są nam potrzebne? GABA, Cytrulina, Ornityna, Tauryna, Karnityna, beta alanina i inne… Część z nich znacie. Neuroprzekaźniki, stymulanty, niezbędne substraty kluczowych dla życia procesów. Ornityna stymuluje wydzielania hormonów anabolicznych Cytrulina – nieodzowna w cyklu mocznikowym. W skrócie. Żresz dużo białka? Musisz
zapewnić dostawy cytruliny inaczej będziesz podtruwał organizm i przyrosty, oraz generalnie formę sportową szlag trafi…

Po raz kolejny zaznaczam jedynie wierzchołek góry lodowej tak, aby każdy mógł złapać ogólne pojęcie i spojrzał na inną stronę zagadnienia.

Szczegóły będziemy rozwijać z czasem.

Jeśli chcesz rozpocząć suplementację dobrymi jakościowo produktami polecam:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.