Batony białkowe są powszechnie znane jako produkty odchudzające i zwiększające beztłuszczową masę mięśniową. Są wygodne w użyciu, zaspokajają głód i dostarczają dobrej jakości białka. Jednak w ich skład wchodzą chociażby cukry proste, tłuszcze nasycone oraz tłuszcze tzw. trans. Czy zatem można powiedzieć, że batony białkowe są zdrowe ?

W skład batonów białkowych wchodzi oczywiście białko, które w zależności od rodzaju batona stanowi zazwyczaj od 25 do 45% wartości energetycznej danego batona. Białko występuje w formie hydrolizatów białek serwatkowych, izolatów białek serwatkowych, białka sojowego czy nawet kazeiny i białka jaj. Batony białkowe są doskonałym źródłem białka. Oprócz protein zawierają węglowodany oraz duży zasób mikroskładników. Ze względu na tak obszerną zawartość składników odżywczych można je stosować jako zastępstwo posiłku. Batony proteinowe mogą być zrobione z najróżniejszych składników takich jak rodzynki, orzeszki, itp. Należy jednak pamiętać, że chcąc uzyskać zdrowy baton białkowy, nie można dodawać do niego składników źle wpływających na skład naszego ciała, czyli takich jak kawałki czekolady mlecznej czy niezdrowe płatki śniadaniowe. W zależności od tego co zostanie dodane, batony mogą zawierać najróżniejsze mikro i makro składniki. Jednak by baton był uznany za baton proteinowy musi się odznaczać jak sama nazwa wskazuje, wysoką zawartością białka. Gdyby przyrównać skład batonów białkowych do stosowanych odżywek typu np. gainer, to można zauważyć, że oba produkty pełnią zbliżoną do siebie funkcje. A mianowicie, mają dostarczyć dużą dawkę kalorii, dzięki połączeniu węglowodanów z proteinami w proporcjach, które umożliwią maksymalną absorpcję białek przez organizm.

Ze względu na dużą wygodę w przechowaniu i spożyciu batonów białkowych ich popularność jest coraz większa. Proteinowy przysmak, dzięki swojemu składowi, świetnie sprawdza się jako zamiennik posiłku. W życiu codziennym każdego sportowca zdarzają się sytuacje, gdy zrobienie wszystkich zaplanowanych posiłków staje się po prostu niemożliwe. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą chociażby batony białkowe. Ich skład może nie do końca zgadza się zawsze z zaplanowanym w planie żywieniowym podziale na makroskładniki danego dania ale czasem znacznie lepiej jest zjeść batona, który jest świetnym źródłem białka i węglowodanów, niż coś kompletnie niezdrowego, bądź co gorsze nie zjeść kompletnie nic. Batony proteinowe można również uwzględnić w diecie jako posiłek, wtedy nie należy się martwić o niezgodność w podziale makroskładników. Najlepszą porą na spożycie batona białkowego jest około treningowy i po treningowy. Warto pamiętać, że taki baton nie zastąpi w pełni pożywnego i wartościowego posiłku. Natomiast z pewnością jest to bardzo dobra przekąska a przede wszystkim zdrowa i to jest z pewnością najważniejsze. Poniżej przedstawiamy tabelę ze składem tradycyjnego batona białkowego. Tak mniej więcej powinien wyglądać dobrej jakości baton. Na rynku oczywiście rozróżniamy całą gamę przeróżnych batonów proteinowych. Wybór oczywiście pozostawiamy Wam, klientom. A jest naprawdę w czym wybierać i przebierać.

Tradycyjny baton proteinowy
Wartość energetyczna (kcal) 414
Tłuszcz 13 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 6 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,9 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 2,6 g
Kwasy tłuszczowe trans 0 g
Cholesterol 6 mg
Sód 238 mg
Potas 188 mg
Węglowodany 51 g
Błonnik 13 g
Cukry 29 g
Białko 25 g
Kofeina 3 mg
Witamina A 2 188 IU Kwas askorbinowy 75 mg
Wapń 625 mg Żelazo 10,1 mg
Witamina D 150 IU Witamina B6 2,5 mg
Witamina B12 7,5 µg Magnez 175 mg

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *